Olipa kerran puhtaasti kuvitteellinen yritys, jonka bisnes sujui niin hyvin, että heillä oli jatkuva tarve löytää lisätekijöitä. Tämä kuvitteellinen yritys hoiti henkilökuntansakin niin hyvin, että vaihtuvuutta ei juuri ollut. Siitä huolimatta kuvitteellisella yrityksellä oli käytännössä koko ajan uusien työntekijöiden haku päällä ja tästä hyvästä erilaisiin ihmisten houkuttelumenetelmiin oli investoitu paljon.
Eri menetelmät tuottivat tälle kuvitteelliselle yritykselle ihan mukavasti ehdokkaita, vaikka kuvitteellisen yrityksen toimiala oli yksi Suomen kilpailluimmista. Siltikin uusia ihmisiä saatiin riviin aivan liian vähän ja asiakkaille jouduttiin tästä syystä myymään ei-oota.
Tämä kuvitteellinen yritys päästi kuitenkin todellisen konsultin tarkastelemaan tilannetta ja konsultti teki seuraavia havaintoja asioista kuvitteellisen yrityksen rekrytointiprosessista:
- Ehdokkaiden käsittely tehtiin kovin rauhalliseen tahtiin ”tämä viikko on vähän kiireinen, mutta ensi keskiviikkona ehtisin”
- Haastatteluprosessiin osallistettiin kovin monta ihmistä jo aikaisessa vaiheessa, mikä sinällään on hyvä asia, mutta kohdan 1 ongelma kertaantui lähes poikkeuksetta
- Ehdokkaille esitettäviä toiveita ei oltu lyöty sisäisesti riittävällä tarkkuudella lukkoon, joten olennaisissakin asioissa kriteerit ja työehdot saattoivat muuttua tilanteen ja kertojan mukaan
- Koska kriteerit saattoivat elää, ei kuvitteellisella yrityksellä ollut valmiutta iskeä työsopimusta pöytään kohdatessaan hyvän ehdokkaan, vaan asiat jäivät roikkumaan ja hyvät ehdokkaat tarttuivat kilpailijan tarjoukseen, koska kuvitteellinen yritys ei selvästikään ollut heistä kovin kiinnostunut
Kuvitteellinen yritys oli siis virittänyt rekrykarkoittimensa toimimaan tehokkaasti ja lopputulos oli investoinneista huolimatta toistuvasti paluu lähtöpisteeseen entistä turhautuneempana koko asiaan.
Onneksi kuvitteellinen yritys oli kykeneväinen kuuntelemaan kokenutta konsulttia ja riittävän nöyrä uskomaan, että vaikka he olivat kiistattoman hyviä monessa olennaisessa asiassa, ei heidän oma osaamisensa rekrytoinnissa ollut tämän päivän kilpailutilanteen mukainen. Konsultin johdolla määriteltiin uudelleen
- Halutut uudet työntekijät = rekrytointitoimenpiteiden kohderyhmä, heidän tilanteensa ja toiveensa
- Niihin muokattu työkaluvalikoima rekrytointimarkkinointiin
- Ehdokkaiden käsittelyprosessi (kuka, koska ja miten)
- Työntekijöiden perehdytysprosessi
Lopputulemana kuvitteellinen yritys ymmärsi paremmin nykypäivän kilpailutilanteen ja sai muutettua rekrykarkoittimena toimineen toimintatapansa kilpailuvaltikseen eikä hetken kuluttua joutunut enää myymään asiakkailleen ei-oota.
Tarina saattaa sisältää pieniä annoksia pähkinää ja muita totuuden jyväsiä.